sigla
Prezentare
RO.A.D. 2005
Chart Plotters
Sounders
Fishfinders
Handheld
OEM/Sensors
Contact
Noutati
Referinte
Global Mapper Software

Articole/Prezentare

Proiectul Romania Digitala: ULTIMA ORA!

11/10/2005
PRD anunta disponibilitatea primei harti rutabile a Romaniei pentru GPS-urile GARMIN incepand cu a doua jumatate a lunii noiembrie 2005. Toti cei care au achizitionat deja o versiune anterioara vor putea face upgrade la numai 50$ +TVA pentru fiecare cod de deblocare activat. Rutarea va fi activa pe toata infrastructura rutiera existenta in versiunile anterioare plus drumurile comunale si de exploatare realizate deja (vezi stadiu DC si DE).

Asteptam de la participantii din Proiect informatii referitoare la:
1. denumirile strazilor cu sens unic;
2. sensul de parcurgere;
3. strazile cu acces exclusiv pietonal;
4. restrictii de viteza, tipuri de artere, etc.

Speram in acest fel sa venim in intampinarea dorintei celor care isi doresc rutabilitate pe echipamentele din gamele superioare de la Garmin. Toti cei care vor comanda in continuare Atlasul Digital al Romaniei incepand cu 11.10.2005 inclusiv vor primi gratuit versiunea rutabila la lansarea pe piata.

ATLASUL DIGITAL AL ROMANIEI

Dupa 20 de luni de la lansarea publica a initiativei de realizare a hartii vectoriale a Romaniei pentru PC si GPS-urile Garmin la scara 1:100.000 cunoscuta de toata lumea sub numele de Proiectul Romania Digitala, avem deosebita onoare sa va anuntam disponibilitatea versiunii 2005 a Atlasului Digital al Romaniei, RO.A.D. 2005.

In efortul de a realiza aceasta harta ne-au ajutat toti cei care sunt parteneri in Proiectul Romania Digitala. De altfel nu cred ca am fi avut o harta la gradul de actualitate si completitudine fara ajutorul acestora. In peisajul romanesc al fiecaruia pentru el, o mana de entuziasti din GIS si din afara lui au ajutat intr-un efort colaborativ fara precedent in domeniu la crearea a ceva mai bun pentru toata lumea.
Noi credem ca aceasta prima versiune va crea premisele democratizarii accesului publicului larg la informatia geospatiala de calitate in Romania. Ceea ce a pornit in decembrie 2003 ca o miscare de protest fata de ignorarea geografica (printre multe altele!) a Romaniei de astazi de catre toti marii producatori de harti digitale de uz general din lume, a devenit astazi realitate.
Oferta de harta turistica in Romania este in crestere. Din pacate, majoritatea hartilor sunt pe hartie si pe acele putine harti pe care sunt trecute griduri si sisteme de coordonate, navigarea se poate face de catre o mana de oameni obisnuiti sa-si masoare unghiurile de deplasare cu busola si distantele cu pasul. Si se mai zice despre harti un lucru: ca o harta nu-ti foloseste la nimic daca nu stii unde te afli pe ea!
Astazi am evoluat. Avem GPS-uri care ne spun cu precizie de 3 m unde suntem pe suprafata Pamantului. Grozav! Stim ca pozitia noastra este N45.98034 si E26.299343. Si ce daca? Pai stim unde ne aflam! OK, este adevarat, dar fara o harta pe fundal, fara un context, pozitionarea aceasta precisa este la fel de folositoare ca o harta fara sa stim unde ne aflam. Ajutorul, in caz de nevoie, ar putea sa fie la 100 m distanta si noi am putea sa o luam in directia opusa!
Combinatia de GPS + harta digitala este insa imbatabila, pentru ca ofera si pozitionare precisa si harta de fundal! Daca harta aceea poti sa o incarci in GPS, atunci ai o solutie portabila de navigare pe teren accidentat, departe (sau mai bine zis independent!) de convertoarele de 220V pentru notebook-ul din masina. Pentru offroaderi si nu numai pentru ei, este ultima solutie in materie de navigatie, culegere de date, orientare si supravietuire in salbaticia naturii sau in jungla de asfalt.
Speram sa va placa si sa va fie folositoare in activitatea de zi cu zi. Am facut toate eforturile posibile ca sa va asiguram un produs de calitate si putem sa facem un produs si mai bun pe baza feedback-ului de la Dvs.

Cu stima,
Bogdan Condurateanu
Manager de Proiect
Proiectul Romania Digitala
Bucuresti, 14 iulie 2005

Sistemul WAAS/EGNOS activ si pe teritoriul Romaniei!
Mult-asteptata activare a sistemului de corectii diferentiale EGNOS (corespondentul european al sistemului american WAAS) s-a produs!

Incarcare vectori proprii in receptoarele GPS Garmin
Incepand cu versiunea 5.07 a programului Global Mapper, utilizatorii inregistrati ai acestui program vor avea acces la posibilitatea de export a vectorilor din Global Mapper in formatele Garmin WPT (puncte) si Garmin TRK (linii), care POT FI IMPORTATE in programele compatibile Garmin MapSource (MetroGuide/CitySelect) si de acolo POT FI INCARCATE pe GPS.

Corectii DGPS disponibile la statia GPS permanenta "BUCU"
In cadrul Facultatii de Geodezie din Bucuresti, incepand cu anul 1992 se desfasoara o activitate de cercetare in domeniul Geodeziei cu Sateliti avand mai multe receptoare GPS geodezice. De asemenea este instalata si functioneaza, incepand cu martie 1999, o statie GPS PERMANENTA (denumita "BUCU"), inclusa in Reteaua Europeana de Statii GPS permanente (EPN - EUREF GPS Permanent Network), cu coordonate precis determinate in cateva sisteme de referinta (ITRF, ETRF, WGS84).

Scurta istorie

Garmin International Inc. este membru al grupului de companii Garmin Ltd. (Nasdaq: GRMN) care proiecteaza, realizeaza si comercializeaza echipamente de navigare si comunicatii pentru pietele de consum si aviatie. Produsele Garmin se adreseaza aplicatiilor maritime, de aviatie, auto, wireless, OEM si recreative. Garmin incearca sa imbogateasca si sa usureze viata clientilor sai prin produse de inalta calitate si siguranta la preturi accesibile.

Ceea ce s-a nascut in 1989 dintr-un mic grup de specialisti si o idee stralucita, a devenit azi, pentru Global Positioning System (GPS) un lider de vanzari si dezvoltare. Incepand cu primul receptor GPS Garmin care a sprijinit eforturile Coalitiei Internationale in timpul razboiului din Golf si pana la reputatia noastra curenta de prim nume in tehnologia GPS, Garmin a dus conceptul de GPS dincolo de facilitatile si performantele oferite de receptoarele GPS tipice.

Astazi, Garmin ofera o gama diversificata de produse si distribuitori in practic toate colturile lumii. A construit si vandut milioane de produse. In timp ce succesul imediat se datoreaza dezvoltarii unor aplicatii specifice diverselor piete de desfacere, succesul pe termen lung se bazeaza pe sprijinul permanent acordat clientilor dupa vanzarea propriu-zisa. Am castigat respectul noilor clienti prin produse de calitate, servicii superioare si suport permanent iar telul nostru este transformarea lor in suporteri loiali Garmin pentru multi ani de acum inainte.

Am fost primii...
Iunie 1991 Primul GPS portabil, cu interfata pentru pilotul automat GPS 100AVD
Iunie 1993 Primul GPS tip "panel mount" cu baterie interna de back-up GPS 150
August 1993 Primul GPS portabil cu harta incorporata GPS 95
Februarie 1994 Primul GPS certificat IFR A-1 GPS 155
Aprilie 1994 Primul GPS certificat IFR A-1 "Dzus rail mounted" GPS 165
Februarie 1996 Primul IFR GPS/COM GNC 300
Iulie 1996 Primul VHF/GPS handheld GPSCOM 170
Mai 1998 Primul "all in one box" NAV/COM GNS 430
Octombrie 1998 Primul telefon celular cu GPS NavTalk
Ianuarie 2000 Primul GPS color, portabil pentru aviatie GPSMAP 295
1993-2003 Primii in lume la vanzarile de receptoare GPS portabile pentru aviatie (conform sondajului AEA ) Aviatie
1998-2003 Primii in lume la vanzarile de receptoare GPS tip "panel mount" pentru aviatie (conform sondajului AEA ) Aviatie
1999-2003 Primii in lume la vanzarile de receptoare GPS tip "panel mount" cu interfata audio pentru aviatie (conform sondajului AEA ) Aviatie
2000-2003 Primii in lume la vanzarile de transpondere pentru aviatie (conform sondajului AEA ) Aviatie
2001-2003 Primii in lume la vanzarile de ecrane multifunctionale pentru aviatie (conform sondajului AEA ) Aviatie
Go Top    


Ce este GPS?

The Global Positioning System (GPS) este un sistem de navigare prin satelit bazat pe o retea de 24 sateliti plasati pe orbita de catre Departamentul de Aparare al Statelor Unite. Sistemul GPS a fost initial realizat pentru aplicatii militare, insa in anii '80, Guvernul Statelor Unite a hotarat ca acest sistem sa fie disponibil pentru uz civil. GPS functioneaza in orice conditii meteorologice, oriunde in lume, 24 ore pe zi. Nu necesita abonamente periodice sau taxe de instalare sau utilizare.

Cum functioneaza

Satelitii GPS inconjoara pamantul de doua ori pe zi, pe orbite foarte precis determinate si transmit semnale/informatii catre statiile terestre. Receptoarele GPS culeg aceste informatii si folosesc triangulatii pentru a calcula localizarea exacta a utilizatorului. Mai exact, receptorul GPS compara timpii de transmisie a semnalului de la satelit si receptionare a acestuia. Diferenta de timp este folosita de catre receptorul GPS pentru calculul distantei la care se gaseste satelitul. In continuare, folosind masuratori de distanta pentru mai multi sateliti, receptorul poate determina localizarea exacta a utilizatorului si o afiseaza pe display.

Un receptor GPS trebuie sa primeasca simultan semnale de la minimum trei sateliti pentru a putea calcula o pozitie 2D (latitudine si longitudine) si track-ul. Daca receptorul culege informatii de la patru sau mai multi sateliti, poate calcula o pozitie 3D (latitudine, longitudine si altitudine). Odata determinata pozitia exacta a utilizatorului, unitatea GPS poate calcula alte informatii utile, cum ar fi viteza, cursul, directia de miscare, distanta parcursa, distanta pana la destinatie, ora rasaritului si apusului si altele.

Care este precizia GPS?

Receptoarele GPS din ziua de azi sunt foarte precise, datorita tehnologiei "parallel multi-channel". Receptoarele Garmin cu canale paralele culeg foarte rapid informatia de la satelit de la prima pornire si memoreaza pozitia astfel incat pot naviga cu succes chiar si in medii neprietenoase (de exemplu mediul urban, cu cladiri inalte). Anumiti factori atmosferici sau surse de erori pot afecta buna functionare a receptoarelor GPS. Receptoarele GPS Garmin au o precizie in jur de 15 metri.


Noile receptoare Garmin GPS cu capabilitati WAAS (Wide Area Augmentation System) pot imbunatati precizia pana la sub 3 metri. Nu sunt necesare abonamente sau taxe pentru a beneficia de WAAS. De asemenea, utilizatorii pot beneficia de o mai buna precizie cu DGPS (Differential GPS), o tehnologie care corecteaza semnalul GPS pana la o precizie de 3-5 metri. Paza de Coasta a Statelor Unite ofera cel mai comun serviciu de corectie DGPS. Acest sistem consta dintr-o retea de antene care capteaza semnalul GPS si retransmit un semnal corectat prin transmitatoare tip "beacon". Pentru a receptiona acest semnal, utilizatorul trebuie sa aiba un receptor diferential si o antena "beacon" in plus fata de receptorul GPS.

Sistemul de sateliti GPS

Cei 24 sateliti care formeaza sistemul GPS orbiteaza la circa 12.000 mile deasupra pamantului. Acestia au o miscare constanta, parcurgand doua orbite complete in mai putin de 24 ore. Viteza de deplasare este de circa 7000 mile/ora.
Satelitii GPS sunt alimentati de energia solara. Au baterii de back-up pentru a asigura buna functionare in cazuri extreme (eclipse solare). Pe fiecare satelit exista mici propulsoare ce asigura directia corecta.
Iata cateva informatii interesante despre satelitii GPS (denumiti si NAVSTAR, numele oficial atribuit sistemului GPS de catre Departamentul Apararii din Statele Unite):

  • Primul satelit GPS a fost lansat pe orbita in 1978.
  • O constelatie completa de 24 de sateliti a fost realizata in 1994.
  • Fiecare satelit este construit pentru a functiona circa 10 ani. In mod constant noi sateliti sunt construiti si lansati pe orbita.
  • Un satelit GPS cantareste aproximativ 1 tona si are o lungime de circa 5,6 metri cu panourile solare deschise.
  • Puterea transmitatorului este de numai 50 W.

Ce este semnalul GPS?

Satelitii GPS transmit doua semnale radio de putere joasa, denumite L1 si L2. Gps-urile civile folosesc frecventa L1 de 1575,42 MHz in banda UHF. Semnalele sunt in spectrul vizibil, ceea ce inseamna ca vor trece prin nori, sticla, plastic, insa nu vor trece de majoritatea obiectelor solide (cladiri, munti, etc)

Un semnal GPS contine trei biti de informatie — un cod pseudoaleator, date efemeride si date almanah. Codul pseudoaleator este un simplu cod I.D., ce identifica satelitul care a transmis informatia. Puteti vizualiza acest cod in pagina satelitilor de pe GPS-ul dvs. Garmin.

Datele efemeride, care sunt transmise in mod constant de catre fiecare satelit, contin informatii importante despre starea satelitului, data si ora curente. Aceasta parte a semnalului este esentiala pentru determinarea pozitiei curente.

Datele almanah comunica receptorului GPS unde anume ar trebui sa se gaseasca fiecare satelit la un anumit moment al zilei. Fiecare satelit transmite date almanah continand informatii orbitale pentru acel satelit si pentru toti ceilalti sateliti din sistem.

Surse de erori pentru semnalul GPS

Factorii care pot degrada semnalul GPS si astfel pot afecta precizia sunt:

  • Intarzierile in ionosfera si troposfera — Semnalul GPS este incetinit la trecerea prin atmosfera. Sistemul GPS foloseste un model incorporat care calculeaza intarzierea medie pentru a corecta partial acest tip de erori.
  • Reflexia semnalului — Acest tip de eroare intervine atunci cand semnalul GPS este reflectat de cladiri inalte sau suprafete dure inainte de a ajunge la receptor. Aceasta duce la intarzieri si deci, erori.
  • Erori datorate ceasului receptorului — Ceasul incorporat al receptorului nu este atat de precis ca ceasurile atomice de la bordul satelitilor GPS. De aceea este posibila aparitia unor erori minime datorate decalajului de timp.
  • Erori orbitale — Cunoscute si ca erori efemeride, sunt datorate inadvertentelor dintre pozitiile raportate ale satelitilor.
  • Numarul satelitilor vizibili — Cu cat mai multi sateliti poate un receptor "vedea", cu atat este mai mare precizia. Cladirile, relieful, interferentele electronice sau cateodata chiar vegetatia pot bloca receptionarea semnalelor, cauzand erori de pozitionare sau chiar lipsa totala de pozitie. In mod normal, receptorii GPS nu opereaza in spatii inchise, sub apa sau sub pamant.
  • Geometria satelitilor — Aceasta se refera la pozitia relativa a satelitilor la un moment dat. Geometria ideala a satelitilor este atinsa atunci cand satelitii se gasesc sub unghi cat mai mare unul fata de celelalte. Geometria nesatisfacatoare este atinsa atunci cand satelitii se gasesc in linie sau sunt grupati.
  • Degradarea intentionata sa semnalului satelitilor — Disponibilitatea selectiva - Selective Availability (SA) reprezinta o degradare intentionata a semnalului impusa de Departamentul Apararii al Statelor Unite, pentru a impiedica accesul adversarilor militari la o prea mare precizie a semnalelor GPS. In mai 2000 s-a renuntat la SA, aceasta ducand la o crestere semnificativa a preciziei receptoarelor GPS civile.



Go Top    


 
[ Prezentare ]   [ Chart Plotters  [ Sounders  [ Fishfinders  [ Handheld GPS  [ OEM Products  
[ Contact

  © 2005 SHEBA EXIM SRL

Garmin International